Strona główna » Blog » Opony zimowe w Niemczech – nowe przepisy 2024 

Opony zimowe w Niemczech – nowe przepisy 2024 

Opublikowano: 16.10.2024
Aktualizacja: 24.10.2024
Przeczytasz w: 4 min
Brak komentarzy
Udostępnij:
FacebookTwitterLinkedIn
0%
Niemcy - czy opony zimowe są obowiązkowe
Z tego artykułu dowiesz się:
  • czy w Niemczech trzeba mieć zimowe opony
  • od kiedy i do kiedy jeździć na oponach zimowych
  • co to znaczy „zimowe warunki pogodowe”
  • jakie są kary za brak zimowych opon w Niemczech.

Od października 2024 roku w Niemczech weszły w życie nowe przepisy dotyczące zimowych opon samochodowych. Wcześniej wystarczyły opony z oznaczeniem M+S, a teraz, przy określonych warunkach pogodowych, kierowcy muszą zmieniać je na te z tzw. symbolem alpejskim. Zatem
kiedy zmienić opony na zimowe w Niemczech?

Opony zimowe w Niemczech – obowiązkowe czy nie?

Czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe? Tak i nie :). Choć w teorii nie musisz zmieniać opon na zimowe (podobnie jak w Polsce), to w zimowych warunkach musisz mieć opony z tzw. symbolem alpejskim – producenci mogą go umieszczać zarówno na oponach, które sami klasyfikują zarówno jako zimowe, jak i jako całoroczne.

Kiedy zmienić opony na zimowe w Niemczech? W trzech sytuacjach:

  • jeśli zbliża się zima
  • jeśli jedziemy w miejsce, gdzie także o innej porze roku mogą panować zimowe warunki (np. w górach)
  • jeśli kalendarzowej zimy nie ma, ale warunki są lub mogą być zimowe.

Zimowe opony – Niemcy zaostrzają przepisy od października 2024

Od 1 października 2024 roku w całych Niemczech przy zimowych warunkach na drodze samochód musi mieć założone opony z tzw. symbolem alpejskim (niem. Alpine-Symbol), czyli płatkiem śniegu wpisanym w górę o trzech wierzchołkach różnej wysokości (stąd symbol ten nazywany jest też 3PMSF, tj. Three Peak Mountain Snowflake).

Podstawa prawna: obowiązek używania opon zimowych w Niemczech wyraża paragraf 36 niemieckiego kodeksu drogowego (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, w skrócie StVZO).

Opony zimowe w Niemczech - symbol alpejski - alpine symbol

Kogo dotyczy obowiązek opon zimowych?

Przepisy o ruchu drogowym obowiązują nie tylko Niemców :). Turyści przyjeżdżający do Niemiec swoim autem oraz kierowcy zawodowi opony zimowe muszą również mieć. Nie ma też znaczenia, czy podróżujesz pożyczonym lub wynajętym samochodem.

Co się właściwie zmieniło?

To istotna zmiana w przepisach dla kierowców. Do 30 września 2024 roku od października do Wielkanocy trzeba było jeździć na oponach z oznaczeniem MS/M+S, czyli przeznaczonych do jazdy po błocie i śniegu (ang. mud and snow, niem. Matsch und Schnee). Teraz wymogi zostały zaostrzone i trzeba zmienić opony na te gwarantujące większe bezpieczeństwo w warunkach zimowych – z symbolem 3PMFS.

  • Co ważne: do 30 września 2024 roku wymagania dotyczyły wskazanego okresu. Od 1 października 2024 roku ważne jest nie to, kiedy jedziemy po danej drodze, tylko jakie panują na niej warunki.
  • Co bardzo ważne: w myśl niemieckiego prawa, żadne opony wyprodukowane przed 31 grudnia 2017 roku (nawet jeśli producent określił je jako „zimowe”) z definicji nie spełniają nowych wymogów, gdyż symbol alpejski jest stosowany dopiero od 1 stycznia 2018 roku. Starsze opony mogą być w dobrym stanie, ale nie zostały przetestowane w wymagany prawem sposób, a nie ma możliwości przetestowana i „zalegalizowania” opon używanych. Możesz przeczytać o tym na stronie ADAC: https://www.adac.de/news/auto-winterreifen-neue-regel-oktober/ .

W Niemczech nadal można jeździć na oponach jedynie z symbolem M+S, w tym takich wyprodukowanych przed 31 grudnia 2017 roku – ale nigdy w warunkach zimowych, bo tylko takich warunków dotyczy najnowsza zmiana prawa.

Obowiązkowe opony zimowe w Niemczech – z symbolem 3PMSF. Co to oznacza?

Taki symbol oznacza opony przeznaczone do jazdy po śniegu – to nie to samo, co opony zimowe, gdyż symbol alpejski może się też znajdować na wielu oponach całorocznych (ale już nie na typowo letnich).

Niemieckie prawo tak naprawdę nie mówi zresztą o „oponach zimowych”, ale o „oponach o zimowych własnościach” (a takie własności mogą mieć też opony całoroczne, jeśli oznaczono je symbolem alpejskim).

Opona z symbolem alpejskim musi spełniać określone, dość rygorystyczne kryteria, i przejść konkretne testy (tzn. snow grip index), aby producent mógł legalnie umieszczać takie oznaczenie na danym typie opon. Chodzi nie tylko o minimalną głębokość bieżnika, ale przede wszystkim o:

  • określoną rzeźbę bieżnika, dzięki której droga hamowania na śliskiej nawierzchni jest krótsza i trudniej jest wpaść w poślizg
  • elastyczność przy temperaturze poniżej 7 stopni.

Zimowe warunki na drodze w Niemczech – wtedy musisz mieć opony z symbolem alpejskim

Od kiedy musisz mieć opony zimowe w Niemczech? Nie ma daty początkowej. Są obowiązkowe zawsze w zimowych warunkach pogodowych – gdy sytuacja na drogach wygląda jak zimą. I nieważne, jaka jest pora roku.

Niemieckie prawo definiuje tzw. zimowe warunki pogodowe (paragraf 2 punkt 3a StVO).

Chodzi o:

  • śliską nawierzchnię
  • lód
  • śnieg
  • błoto pośniegowe
  • i szron.

Z reguły występują one faktycznie w zimie, ale w dobie zmian klimatu mogą się zdarzać ataki zimy i w maju – i wówczas też trzeba mieć odpowiednie opony. W górach, zwłaszcza w Alpach (np. w Bawarii), śnieg i lód mogą się pojawić w ogóle o niespodziewanej porze.

Niektórzy niemieccy kierowcy – szczególnie starszej daty – stosują zasadę „Von O bis O“ (od O do O), czyli uważają, że ogumienie zimowe należy mieć na kołach od października (Oktober) do Wielkanocy (Ostern). Jak już wiemy, to niekoniecznie rozwiązuje sprawę, bo niemieckie przepisy wyraźnie mówią, że liczą się wyłącznie warunki drogowe, a nie to czy podróżujesz w sezonie zimowym, jesiennym, czy wczesną wiosną.

Więc moja rada jest prosta – po prostu zawsze jeździć w Niemczech na oponach, które zapewnią Ci bezpieczeństwo i nie wzbudzą wątpliwości w razie kontroli.

Czy opony z oznaczeniem M+S są zgodne z przepisami?

Opony wyłącznie z oznaczeniem M+S nie są już produkowane. Ale jeśli masz takie założone na koła zimą, to musisz je zmienić. Oznaczenie to mają też często opony całoroczne, które nie są jednak przystosowane do jazdy po śniegu.

Jak to możliwe, skoro S oznacza tu snow? To proste: oznaczenie M+S było tylko deklaracją producenta, do niczego niezobowiązującą pod względem prawnym. Producenci musieli jedynie stosować określoną rzeźbę bieżnika i geometrię opony – ale nikt nie testował takich opon, żeby sprawdzić, do czego faktycznie będą się nadawać na śniegu.

Co z oponami z podwójnym oznaczeniem?

Warto uważnie sprawdzić, jakie opony ma Twoje auto – bo może nie musisz od razu pędzić do oponiarza. Zdarzają się też opony, które mają jednocześnie oba symbole – M+S oraz alpejski. Symbol alpejski jest stosowany na oponach już od 1 stycznia 2018 roku i trafiają się opony, na których producent dla pewności umieścił oba oznaczenia. Możesz wtedy używać takiego ogumienia w warunkach zimowych.

Opony zimowe, całoroczne w Niemczech

Opony zimowe dla samochodów ciężarowych

Wcześniej właściciele samochodów ciężarowych mogli używać zimowych opon z systemem M+S. Od teraz opony 3PMSF to również jedyne akceptowane zimowe opony dla ciężarówek.

Przeczytaj też: zimowe opony dla samochodów ciężarowych w Niemczech – na co muszą uważać kierowcy i właściciele firm transportowych.

Jakie są kary za brak opon zimowych w Niemczech?

Kary za brak odpowiednich opon w Niemczech są surowe – sprawdź Bussgeldkatalog. Mandaty rosną w zależności od tego, na ile poważny problem powstał w wyniku zlekceważenia przepisów:

  • Sam brak odpowiednich opon w przypadku zatrzymania przez policję grozi mandatem w wysokości 60 euro i 1 punktem karnym.
  • Jeśli miałeś niewłaściwe opony i w efekcie utrudniałeś ruch (np. jechałeś bardzo wolno albo zakopałeś się w śniegu i zablokowałeś drogę), mandat za brak opon zimowych w Niemczech wyniesienie już 80 euro, a na dokładkę dostaniesz 1 punkt karny we Flensburgu.
  • Jeśli stworzysz zagrożenie na drodze (o dowolnym charakterze), kara za brak opon zimowych w Niemczech wzrośnie do 100 euro (+ 1 punkt).
  • Jeśli spowodujesz wypadek, mandat za brak opon zimowych w Niemczech wyniesienie 120 euro (+1 punkt), a na deser zostaniesz z definicji uznany za współwinnego, co będzie miało znaczenie także dla ubezpieczyciela.

Co ważne, kary za brak opon zimowych w Niemczech dotyczą zarówno kierowcy, jak i właściciela pojazdu, nawet jeśli nie było go w danym momencie w aucie. Jeśli samochodem nie kierował właściciel, to kierowca płaci którąś z kar wskazanych wyżej, a właściciel – 75 euro (i także dostaje 1 niemiecki punkt karny).

Opony zimowe a odszkodowanie

Jako prawnik kierowców, muszę przestrzec jeszcze przed jednym – zaniedbanie zmiany ogumienia może mieć również znaczenie w przypadku odszkodowania po kolizji lub wypadku w Niemczech. Ubezpieczyciel może podnosić, że przyczyniłeś się do powstania szkody, bo mimo zimowych warunków, nie miałeś wymaganych opon. Ponosisz więc ryzyko uzyskania niższej kwoty odszkodowania, a w niektórych sytuacjach nawet utraty ochrony ubezpieczeniowej.

Prawo prawem – ale naprawdę warto pamiętać o tym, że właściwe opony na zaśnieżonej lub po prostu śliskiej drodze mogą uratować życie.

Choć całoroczne opony z symbolem alpejskim sprawią, że nie trzeba będzie zastanawiać się nad zmianą ogumienia i bać kary, to warto się upewnić, czy faktycznie zapewniają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż te typowo zimowe.  Ale to już nie temat dla prawnika, więc daj znać w komentarzu jeśli jesteś specjalistą od opon 🙂

Innym kierowcom też mogą przydać się te informacje. Podziel się!
FacebookTwitterLinkedIn
BEZPIECZNYCH PODRÓŻY!
Adam Knopik
prawnik polskich kierowców w Niemczech
Adam Knopik
POLSKI PRAWNIK W NIEMCZECH
Z zaangażowaniem od wielu lat dochodzę odszkodowań, odzyskuję prawa jazdy i pomagam uniknąć problemów prawnych w Niemczech
Słowniczek niemiecko-polski dla kierowców
Kategorie:
Zobacz inne moje blogi:
Partner bloga:
AIXLAW
Rechtsanwälte

Uzupełnij wiedzę o te tematy

Fotoradar w Niemczech
Oszukać fotoradar
Przeczytasz w 3 min
Ten wypadek zelektryzował niemal całą lokalną społeczność. Zresztą nie tylko lokalną, bo głośno było o nim także w mediach ogólnokrajowych. Jego ogrom przeraża, a okoliczności szokują. Doszło do niego...
Odśnieżanie auta z włączonym silnikiem w Niemczech
Szczoteczka do zębów i odśnieżanie samochodu
Przeczytasz w 4 min
Uwielbiam te sytuacje, gdy w trakcie pakowania się zwracam szczególną uwagę na to, aby nie zapomnieć czegoś zabrać w podróż i oczywiście na koniec zapominam tego zabrać. Nie inaczej było przy moim ost...
Wniosek - jak zostać dawcą organów w niemczech
Zostań dawcą organów
Przeczytasz w 3 min
Każdego dnia na skutek wypadków drogowych giną ludzie. Niektórych z nich być może udałoby się uratować, gdyby… No właśnie, czy zastanawiałeś się kiedyś co się stanie z Twoimi organami, gdy Ciebie już ...
Kara za korzystanie z telefonu w samochodzie - Niemcy
Kiedy wolno telefonować w samochodzie
Przeczytasz w 2 min
Jak powszechnie wiadomo, używanie telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione (i to nie tylko w Niemczech). O perypetiach z tym związanych napiszę Ci więcej w kolejnym wpisie i zapewniam, że bę...
Adwokat Niemcy
Walczyłem z prawem i prawo wygrało
Przeczytasz w 1 min
„Dobry adwokat walczy z prawem, a nie dobry akceptuje je jak jest i jest słaby a tym samym niepomocny…” Taką właśnie wiadomość otrzymałem ostatnio od Pana Przemysława – jednego z Czytelników moj...
Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© Adam Knopik
Realizacja: Wizerunek prawnika