Od października 2024 roku w Niemczech weszły w życie nowe przepisy dotyczące zimowych opon samochodowych. Wcześniej wystarczyły opony z oznaczeniem M+S, a teraz, przy określonych warunkach pogodowych, kierowcy muszą zmieniać je na te z tzw. symbolem alpejskim. Zatem
kiedy zmienić opony na zimowe w Niemczech?
Czy opony zimowe w Niemczech są obowiązkowe? Tak i nie :). Choć w teorii nie musisz zmieniać opon na zimowe (podobnie jak w Polsce), to w zimowych warunkach musisz mieć opony z tzw. symbolem alpejskim – producenci mogą go umieszczać zarówno na oponach, które sami klasyfikują zarówno jako zimowe, jak i jako całoroczne.
Kiedy zmienić opony na zimowe w Niemczech? W trzech sytuacjach:
Od 1 października 2024 roku w całych Niemczech przy zimowych warunkach na drodze samochód musi mieć założone opony z tzw. symbolem alpejskim (niem. Alpine-Symbol), czyli płatkiem śniegu wpisanym w górę o trzech wierzchołkach różnej wysokości (stąd symbol ten nazywany jest też 3PMSF, tj. Three Peak Mountain Snowflake).
Podstawa prawna: obowiązek używania opon zimowych w Niemczech wyraża paragraf 36 niemieckiego kodeksu drogowego (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, w skrócie StVZO).
Przepisy o ruchu drogowym obowiązują nie tylko Niemców :). Turyści przyjeżdżający do Niemiec swoim autem oraz kierowcy zawodowi opony zimowe muszą również mieć. Nie ma też znaczenia, czy podróżujesz pożyczonym lub wynajętym samochodem.
To istotna zmiana w przepisach dla kierowców. Do 30 września 2024 roku od października do Wielkanocy trzeba było jeździć na oponach z oznaczeniem MS/M+S, czyli przeznaczonych do jazdy po błocie i śniegu (ang. mud and snow, niem. Matsch und Schnee). Teraz wymogi zostały zaostrzone i trzeba zmienić opony na te gwarantujące większe bezpieczeństwo w warunkach zimowych – z symbolem 3PMFS.
W Niemczech nadal można jeździć na oponach jedynie z symbolem M+S, w tym takich wyprodukowanych przed 31 grudnia 2017 roku – ale nigdy w warunkach zimowych, bo tylko takich warunków dotyczy najnowsza zmiana prawa.
Taki symbol oznacza opony przeznaczone do jazdy po śniegu – to nie to samo, co opony zimowe, gdyż symbol alpejski może się też znajdować na wielu oponach całorocznych (ale już nie na typowo letnich).
Niemieckie prawo tak naprawdę nie mówi zresztą o „oponach zimowych”, ale o „oponach o zimowych własnościach” (a takie własności mogą mieć też opony całoroczne, jeśli oznaczono je symbolem alpejskim).
Opona z symbolem alpejskim musi spełniać określone, dość rygorystyczne kryteria, i przejść konkretne testy (tzn. snow grip index), aby producent mógł legalnie umieszczać takie oznaczenie na danym typie opon. Chodzi nie tylko o minimalną głębokość bieżnika, ale przede wszystkim o:
Od kiedy musisz mieć opony zimowe w Niemczech? Nie ma daty początkowej. Są obowiązkowe zawsze w zimowych warunkach pogodowych – gdy sytuacja na drogach wygląda jak zimą. I nieważne, jaka jest pora roku.
Niemieckie prawo definiuje tzw. zimowe warunki pogodowe (paragraf 2 punkt 3a StVO).
Chodzi o:
Z reguły występują one faktycznie w zimie, ale w dobie zmian klimatu mogą się zdarzać ataki zimy i w maju – i wówczas też trzeba mieć odpowiednie opony. W górach, zwłaszcza w Alpach (np. w Bawarii), śnieg i lód mogą się pojawić w ogóle o niespodziewanej porze.
Niektórzy niemieccy kierowcy – szczególnie starszej daty – stosują zasadę „Von O bis O“ (od O do O), czyli uważają, że ogumienie zimowe należy mieć na kołach od października (Oktober) do Wielkanocy (Ostern). Jak już wiemy, to niekoniecznie rozwiązuje sprawę, bo niemieckie przepisy wyraźnie mówią, że liczą się wyłącznie warunki drogowe, a nie to czy podróżujesz w sezonie zimowym, jesiennym, czy wczesną wiosną.
Więc moja rada jest prosta – po prostu zawsze jeździć w Niemczech na oponach, które zapewnią Ci bezpieczeństwo i nie wzbudzą wątpliwości w razie kontroli.
Opony wyłącznie z oznaczeniem M+S nie są już produkowane. Ale jeśli masz takie założone na koła zimą, to musisz je zmienić. Oznaczenie to mają też często opony całoroczne, które nie są jednak przystosowane do jazdy po śniegu.
Jak to możliwe, skoro S oznacza tu snow? To proste: oznaczenie M+S było tylko deklaracją producenta, do niczego niezobowiązującą pod względem prawnym. Producenci musieli jedynie stosować określoną rzeźbę bieżnika i geometrię opony – ale nikt nie testował takich opon, żeby sprawdzić, do czego faktycznie będą się nadawać na śniegu.
Warto uważnie sprawdzić, jakie opony ma Twoje auto – bo może nie musisz od razu pędzić do oponiarza. Zdarzają się też opony, które mają jednocześnie oba symbole – M+S oraz alpejski. Symbol alpejski jest stosowany na oponach już od 1 stycznia 2018 roku i trafiają się opony, na których producent dla pewności umieścił oba oznaczenia. Możesz wtedy używać takiego ogumienia w warunkach zimowych.
Wcześniej właściciele samochodów ciężarowych mogli używać zimowych opon z systemem M+S. Od teraz opony 3PMSF to również jedyne akceptowane zimowe opony dla ciężarówek.
Przeczytaj też: zimowe opony dla samochodów ciężarowych w Niemczech – na co muszą uważać kierowcy i właściciele firm transportowych.
Kary za brak odpowiednich opon w Niemczech są surowe – sprawdź Bussgeldkatalog. Mandaty rosną w zależności od tego, na ile poważny problem powstał w wyniku zlekceważenia przepisów:
Co ważne, kary za brak opon zimowych w Niemczech dotyczą zarówno kierowcy, jak i właściciela pojazdu, nawet jeśli nie było go w danym momencie w aucie. Jeśli samochodem nie kierował właściciel, to kierowca płaci którąś z kar wskazanych wyżej, a właściciel – 75 euro (i także dostaje 1 niemiecki punkt karny).
Jako prawnik kierowców, muszę przestrzec jeszcze przed jednym – zaniedbanie zmiany ogumienia może mieć również znaczenie w przypadku odszkodowania po kolizji lub wypadku w Niemczech. Ubezpieczyciel może podnosić, że przyczyniłeś się do powstania szkody, bo mimo zimowych warunków, nie miałeś wymaganych opon. Ponosisz więc ryzyko uzyskania niższej kwoty odszkodowania, a w niektórych sytuacjach nawet utraty ochrony ubezpieczeniowej.
Prawo prawem – ale naprawdę warto pamiętać o tym, że właściwe opony na zaśnieżonej lub po prostu śliskiej drodze mogą uratować życie.
Choć całoroczne opony z symbolem alpejskim sprawią, że nie trzeba będzie zastanawiać się nad zmianą ogumienia i bać kary, to warto się upewnić, czy faktycznie zapewniają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż te typowo zimowe. Ale to już nie temat dla prawnika, więc daj znać w komentarzu jeśli jesteś specjalistą od opon 🙂
Uzupełnij wiedzę o te tematy