
HIS to baza danych zawierająca informacje o nietypowych zdarzeniach związanych z ubezpieczeniami różnego typu, m.in. polisami OC kierowców i polisami na pojazdy. Firmy ubezpieczeniowe w Niemczech korzystają z niej głównie w celu uchronienia się przed oszustwami ubezpieczeniowymi. Dowiedz się, jakie dokładnie dane znajdują się w HIS, czy masz do nich wgląd oraz czy wpływają one na cenę polis czy wysokość odszkodowania w przypadku szkód komunikacyjnych.
HIS (Hinweis- und Informationssystem der Versicherungswirtschaft) to centralna baza danych, z której korzystają i którą współtworzą niemieckie firmy ubezpieczeniowe.
System HIS w Niemczech służy wyeliminowaniu sytuacji, w których ktoś próbuje uzyskać odszkodowanie za tę samą szkodę u dwóch różnych ubezpieczycieli. Jeśli natomiast ubezpieczyciel dowie się o kradzieży ubezpieczonego pojazdu, taka informacja zawsze wprowadzana jest do HIS, aby zwiększyć możliwość, że uda się wykryć, gdy dany samochód „wypłynie” potem w innych okolicznościach.
Firmy korzystają z systemu HIS, gdyż nawet największy koncern w tej branży nie byłby w stanie zgromadzić tylu i tak pomysłowo powiązanych informacji na własną rękę, a tworzenie i prowadzenie tak złożonej i profesjonalnej bazy danych byłoby nieopłacalne nawet dla najpotężniejszych graczy.
Na polski Hinweis- und Informationssystem der Versicherungswirtschaft (HIS) można przetłumaczyć jako „System Ostrzeżeń i Informacji Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej”. Pierwszy wyraz (tj. Hinweis) w tym kontekście może oznaczać też wskazówkę, wytyczne czy sugestię, co może nawet bardziej oddawać realne znaczenie zbieranych informacji.
Zawiera informacje o przedmiotach ubezpieczenia (pojazdach, nieruchomościach), osobach zawierających ubezpieczenie, a także o zdarzeniach (np. wypadkach), poniesionych szkodach i wypłaconych odszkodowaniach – jeśli tylko dana sytuacja zdaniem danego ubezpieczyciela była w jakimkolwiek stopniu nietypowa i wzbudza podejrzenia.
System HIS pomaga ubezpieczycielom w:

Jeśli informacje na temat twój lub Twojego pojazdu znajdują się w systemie HIS, uzyskanie odszkodowania może dłużej potrwać – ale jeśli masz czyste ręce, nie powinno wpłynąć ani na decyzję ubezpieczyciela, ani na wysokość wypłaty. Firma musi wówczas po prostu dokładnie wszystko sprawdzić, zanim zapłaci.
Jeśli po dogłębnym sprawdzeniu nic nie wzbudzi podejrzeń, zapis w systemie HIS nie będzie miał żadnych konsekwencji. Gdy natomiast coś się nie zgadza, ubezpieczyciel wyjaśnia sprawę ze wszystkimi stronami i dopiero na podstawie tych ustaleń podejmuje decyzję, która nadal może być na twoją korzyść.
Obecność w systemie HIS nigdy nie jest sama w sobie podstawą do odrzucenia wniosku o wypłatę odszkodowania. Nie chodzi o same informacje tam zgromadzone, ale o powiązania między pojedynczymi informacjami. Jeśli ich analiza nie wskazuje na żaden wzorzec nieuczciwego postępowania, nie ma podstaw do wysuwania wobec ciebie jakichkolwiek zarzutów.
A co może pójść nie tak?
Przede wszystkim, jako prawnik zajmujący się likwidacją szkód w Niemczech, przestrzegam, że nie opłaca się „upiększać” szkody ani pomijać wcześniejszych uszkodzeń przy zgłaszaniu roszczenia. Ubezpieczyciel to i tak sprawdza – m.in. właśnie przez HIS. A jeżeli coś się nie zgadza, to dopytuje albo wstrzymuje wypłatę odszkodowania.
W Niemczech przed wypłatą odszkodowania bardzo dokładnie weryfikuje się też, czy na pojeździe były wcześniejsze szkody i czy zostały fachowo naprawione. Nienaprawione albo tylko częściowo naprawione szkody mogą spowodować, że nie da się wiarygodnie ustalić wartości pojazdu sprzed wypadku, a wtedy ubezpieczyciel może ograniczyć albo nawet odmówić wypłaty odszkodowania.

Dzięki pomocy polskiego prawnika w Niemczech:
Zapraszam do skorzystania z konsultacji i pomocy w likwidacji szkody.
System HIS zawiera informacje na temat zawartych w Niemczech ubezpieczeń:
Co ważne: do HIS nie są wprowadzane żadne informacje na temat prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych – obejmuje je zupełnie inna baza (System der Versichertenumfrage).
Nas interesują tu tylko ubezpieczenia pojazdów i kierowców. Dane z nimi związane mogą dotyczyć:
Dane na temat osób i pojazdów są wprowadzane do HIS nie automatycznie przy każdym nowym ubezpieczeniu, ale tylko wtedy, jeśli przy zawieraniu umowy lub przetwarzaniu wniosku o wypłatę odszkodowania pracownicy ubezpieczyciela zauważą coś nietypowego lub podejrzanego. Dane do HIS mogą wprowadzać tylko ubezpieczyciele – nie mogą tego robić żadne inne instytucje, w tym państwowe (np. policja).
Każda firma ubezpieczeniowa w Niemczech zrzeszona w organizacji niemieckich ubezpieczycieli (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft – GDV) korzysta z systemu HIS przy ubezpieczaniu nowych pojazdów lub kierowców, a także gdy do danego ubezpieczyciela wpłynie wniosek o odszkodowanie. Istnieją pojedyncze, mniejsze firmy, które tego nie robią, ale to rzadkość.
System HIS służy ubezpieczycielom do wymiany informacji na temat podejrzanych, nietypowych przypadków.
W odniesieniu do ubezpieczeń komunikacyjnych chodzi przede wszystkim o:
Poszczególne zapisy w bazie są powiązanie z określoną liczbą punktów – im więcej punktów, tym dokładniej ubezpieczyciel przygląda się danej sprawie (kryteria przyznawania punktów są tajne, aby nie dało się tym manipulować). Liczba punktów znajduje się na zawiadomieniu od ubezpieczyciela o wprowadzeniu do systemu HIS.
Często – nic. HIS w Niemczech nie jest żadną „czarną listą” ludzi, którzy nigdy już nie ubezpieczą w Niemczech żadnego auta (a zdarzają się takie mity, także wśród Niemców). Obecność w systemie HIS oznacza jedynie, że ubezpieczyciel musi się bliżej przyjrzeć danej sprawie lub danej osobie, zanim ją ubezpieczy lub wypłaci odszkodowanie.
Warto też pamiętać, że problemy z wypłatą ubezpieczenia w Niemczech, zaskakująco wysoka składka czy inne nieprzyjemne niespodzianki niekoniecznie są rezultatem tego, że Ty lub twoje auto znajdujesz się w systemie HIS, ale np. dlatego, że taki jest rezultat oceny ryzyka przez danego ubezpieczyciela.
Informacje zgromadzone w HIS są dostępne zarówno dla ubezpieczycieli, jak i (pod pewnymi warunkami) dla osób prywatnych – np. dla Ciebie. Możesz dowiedzieć się, czy w HIS są jakieś dane dotyczące Ciebie lub Twojego auta, ponieważ zgodnie z europejskim rozporządzeniem dotyczącym ochrony danych osobowych (czyli nasze słynne RODO, które w Niemczech nazywa się DSGVO – Datenschutz-Grundverordnung), każdy ma prawo do wglądu w dane na swój temat.
Jeśli dany ubezpieczyciel uznał, że należy przekazać jakiekolwiek informacje na temat konkretnej osoby do HIS, musi ją o tym pisemnie poinformować (takie zawiadomienie nazywa się Merkblatt).
Co więcej, zgodnie z DSGVO, każdy, kogo dane są przechowywane w bazie danych, której dotyczy rozporządzenie, może zażądać bezpłatnego wglądu w przechowywane dane (Recht auf Selbstauskunft).
Można to zrobić na dwa sposoby:
informa HIS GmbH
Abteilung Datenschutz
Rheinstrasse 99
76532 Baden-Baden
*Aktualne dane kontaktowe znajdziesz też na stronie: https://www.informa-his.de/service/kontakt.
*[Abteilung Datenschutz to „wydział ochrony danych”]
Najlepiej zajrzeć do zakładki „Selbstankuft” (tj. „zasięgnięcie informacji o samym sobie”) na stronie HIS. Są tam dostępne trzy formularze: „Person” (informacje o osobie), „Fahrzeug” (o pojeździe) i „Immobilie” (o nieruchomości).
Żadne informacje nie są przekazywane telefonicznie.
Aby uzyskać informacje o osobie, należy podać następujące dane:
Jeśli zwracasz się o informację o pojeździe, musisz podać:
Firmom ubezpieczeniowym wolno potem przechowywać dane pobrane systemu HIS, ale oczywiście muszą być one odpowiednio zabezpieczone i chronione (np. przed wyciekiem) zgodnie z obowiązującym prawem. Jeśli dany ubezpieczyciel uzna, że musi dowiedzieć się więcej na temat konkretnej sprawy, może zwrócić się bezpośrednio do innej firmy ubezpieczeniowej, ale wtedy odbywa się to już bez pośrednictwa HIS.
Niestety – to niemożliwe. Jednak dany rekord jest usuwany, jeśli nie pojawiły się żadne uzupełnienia – po 4 latach licząc od 1 stycznia roku po ostatnim zapisie (czyli np. jeśli dany rekord ostatni raz zmieniono 30 stycznia 2025 roku, to 4 lata liczą się od 1 stycznia 2026 roku). Jeśli coś zostało zmienione, zapis pozostaje w bazie, jednak nie dłużej niż 10 lat.
Możesz natomiast złożyć skargę, jeśli uważasz, że informacje w systemie HIS na twój temat lub o twoim pojeździe są nieprawdziwe – albo do ubezpieczyciela, który przekazał dane do HIS, albo do samej firmy administrującej HIS. Jeśli okaże się, że masz rację, możesz zażądać poprawienia lub usunięcia informacji.
Jeśli natomiast to sam ubezpieczyciel zorientuje się, że do HIS wprowadzono nieprawdziwe lub niepełne informacje, ma obowiązek sam zawnioskować o korektę lub usunięcie danych.
System HIS jest prowadzona przez firmę o nazwie informa HIS GmbH, która jest spółką-córką firmy Experian GmbH – brokera danych, czyli organizacji zajmującej się bezpiecznym gromadzeniem danych i udzielaniem informacji innym firmom w konkretnym zakresie i według konkretnych zasad (na podobnej zasadzie działają firmy gromadzące dane o historii kredytowej). Experian GmbH działa w krajach DACH, czyli Niemczech, Austrii i Szwajcarii, i jest z kolei częścią grupy Experian plc z siedzibą w Dublinie.
Jeśli zwróciłeś się do HIS lub swojego ubezpieczyciela z zapytaniem, jakie informacje o Tobie znajdują się w systemie HIS – i okazało się, że faktycznie coś tam o Tobie i/lub Twoim aucie jest – przede wszystkim zachowaj spokój. Po pierwsze, jak napisałem wyżej, to nie musi automatycznie oznaczać problemów. Po drugie – jeśli masz wątpliwości i potrzebujesz pomocy przy uzyskiwaniu odszkodowania za wypadek komunikacyjny w Niemczech, skontaktuj się ze mną.


Uzupełnij wiedzę o te tematy