Strona główna » Blog » Co to jest HIS – niemiecki system ostrzeżeń ubezpieczeniowych – i jak wpływa na Twoje odszkodowanie?

Co to jest HIS – niemiecki system ostrzeżeń ubezpieczeniowych – i jak wpływa na Twoje odszkodowanie?

Opublikowano: 05.11.2025
Aktualizacja: 17.11.2025
Przeczytasz w: 5 min
Brak komentarzy
Udostępnij:
FacebookTwitterLinkedIn
0%
HIS w Niemczech - co to jest
Z tego artykułu dowiesz się:
  • co to jest HIS i jakie dane gromadzi
  • jak sprawdzić, czy jesteś w systemie HIS
  • czy obecność w HIS może utrudnić uzyskanie odszkodowania przy szkodzie komunikacyjnej.

 
HIS to baza danych zawierająca informacje o nietypowych zdarzeniach związanych z ubezpieczeniami różnego typu, m.in. polisami OC kierowców i polisami na pojazdy. Firmy ubezpieczeniowe w Niemczech korzystają z niej głównie w celu uchronienia się przed oszustwami ubezpieczeniowymi.  Dowiedz się, jakie dokładnie dane znajdują się w HIS, czy masz do nich wgląd oraz czy wpływają one na cenę polis czy wysokość odszkodowania w przypadku szkód komunikacyjnych.

Co to jest HIS?

HIS (Hinweis- und Informationssystem der Versicherungswirtschaft) to centralna baza danych, z której korzystają i którą współtworzą niemieckie firmy ubezpieczeniowe.

Dlaczego firmy ubezpieczeniowe korzystają z HIS?

System HIS w Niemczech służy wyeliminowaniu sytuacji, w których ktoś próbuje uzyskać odszkodowanie za tę samą szkodę u dwóch różnych ubezpieczycieli. Jeśli natomiast ubezpieczyciel dowie się o kradzieży ubezpieczonego pojazdu, taka informacja zawsze wprowadzana jest do HIS, aby zwiększyć możliwość, że uda się wykryć, gdy dany samochód „wypłynie” potem w innych okolicznościach.

Firmy korzystają z systemu HIS, gdyż nawet największy koncern w tej branży nie byłby w stanie zgromadzić tylu i tak pomysłowo powiązanych informacji na własną rękę, a tworzenie i prowadzenie tak złożonej i profesjonalnej bazy danych byłoby nieopłacalne nawet dla najpotężniejszych graczy.

Co oznacza skrót HIS?

Na polski Hinweis- und Informationssystem der Versicherungswirtschaft (HIS) można przetłumaczyć jako „System Ostrzeżeń i Informacji Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej”. Pierwszy wyraz (tj. Hinweis) w tym kontekście może oznaczać też wskazówkę, wytyczne czy sugestię, co może nawet bardziej oddawać realne znaczenie zbieranych informacji. 

Do czego służy HIS w Niemczech?

Zawiera informacje o przedmiotach ubezpieczenia (pojazdach, nieruchomościach), osobach zawierających ubezpieczenie, a także o zdarzeniach (np. wypadkach), poniesionych szkodach i wypłaconych odszkodowaniach – jeśli tylko dana sytuacja zdaniem danego ubezpieczyciela była w jakimkolwiek stopniu nietypowa i wzbudza podejrzenia.

System HIS pomaga ubezpieczycielom w:

  • wykrywaniu nadużyć i oszustw ubezpieczeniowych (przede wszystkim prób wyłudzenia odszkodowania)
  • ocenie ryzyka ubezpieczeniowego
  • weryfikacji historii klienta – np. przy zgłoszeniu szkody.

Jak HIS wpływa na proces uzyskania odszkodowania?

Jeśli informacje na temat twój lub Twojego pojazdu znajdują się w systemie HIS, uzyskanie odszkodowania może dłużej potrwać – ale jeśli masz czyste ręce, nie powinno wpłynąć ani na decyzję ubezpieczyciela, ani na wysokość wypłaty. Firma musi wówczas po prostu dokładnie wszystko sprawdzić, zanim zapłaci.

Jeśli po dogłębnym sprawdzeniu nic nie wzbudzi podejrzeń, zapis w systemie HIS nie będzie miał żadnych konsekwencji. Gdy natomiast coś się nie zgadza, ubezpieczyciel wyjaśnia sprawę ze wszystkimi stronami i dopiero na podstawie tych ustaleń podejmuje decyzję, która nadal może być na twoją korzyść.

Obecność w systemie HIS nigdy nie jest sama w sobie podstawą do odrzucenia wniosku o wypłatę odszkodowania. Nie chodzi o same informacje tam zgromadzone, ale o powiązania między pojedynczymi informacjami. Jeśli ich analiza nie wskazuje na żaden wzorzec nieuczciwego postępowania, nie ma podstaw do wysuwania wobec ciebie jakichkolwiek zarzutów.

A co może pójść nie tak?
Przede wszystkim, jako prawnik zajmujący się likwidacją szkód w Niemczech, przestrzegam, że nie opłaca się „upiększać” szkody ani pomijać wcześniejszych uszkodzeń przy zgłaszaniu roszczenia. Ubezpieczyciel to i tak sprawdza – m.in. właśnie przez HIS. A jeżeli coś się nie zgadza, to dopytuje albo wstrzymuje wypłatę odszkodowania.

W Niemczech przed wypłatą odszkodowania bardzo dokładnie weryfikuje się też, czy na pojeździe były wcześniejsze szkody i czy zostały fachowo naprawione. Nienaprawione albo tylko częściowo naprawione szkody mogą spowodować, że nie da się wiarygodnie ustalić wartości pojazdu sprzed wypadku, a wtedy ubezpieczyciel może ograniczyć albo nawet odmówić wypłaty odszkodowania.

Miałeś wypadek lub kolizję w Niemczech i Twój samochód został uszkodzony? 

Dzięki pomocy polskiego prawnika w Niemczech:

  • zwiększysz szansę na satysfakcjonujące odszkodowanie powypadkowe
  • przyspieszysz całą procedurę odzyskiwania pieniędzy za szkody majątkowe
  • zyskasz wsparcie przy wszystkich formalnościach.

Zapraszam do skorzystania z konsultacji i pomocy w likwidacji szkody.

Jakie informacje zbiera system HIS?

System HIS zawiera informacje na temat zawartych w Niemczech ubezpieczeń:

  • komunikacyjnych
  • transportowych (tj. przewożonego towaru)
  • odpowiedzialności cywilnej
  • ochrony prawnej
  • majątkowych
  • nieruchomości
  • wypadkowych (NNW), w tym związanych z pracą.

Co ważne: do HIS nie są wprowadzane żadne informacje na temat prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych – obejmuje je zupełnie inna baza (System der Versichertenumfrage).

Nas interesują tu tylko ubezpieczenia pojazdów i kierowców. Dane z nimi związane mogą dotyczyć:

  • ubezpieczonych
  • poszkodowanych
  • osób trzecich związanych ze sprawą (np. świadków, jeśli zachodzi podejrzenie, że wypadek został sfingowany)
  • pojazdów.

Dane na temat osób i pojazdów są wprowadzane do HIS nie automatycznie przy każdym nowym ubezpieczeniu, ale tylko wtedy, jeśli przy zawieraniu umowy lub przetwarzaniu wniosku o wypłatę odszkodowania pracownicy ubezpieczyciela zauważą coś nietypowego lub podejrzanego. Dane do HIS mogą wprowadzać tylko ubezpieczyciele – nie mogą tego robić żadne inne instytucje, w tym państwowe (np. policja).

Jak działa system HIS?

Każda firma ubezpieczeniowa w Niemczech zrzeszona w organizacji niemieckich ubezpieczycieli (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft – GDV) korzysta z systemu HIS przy ubezpieczaniu nowych pojazdów lub kierowców, a także gdy do danego ubezpieczyciela wpłynie wniosek o odszkodowanie. Istnieją pojedyncze, mniejsze firmy, które tego nie robią, ale to rzadkość.

System HIS służy ubezpieczycielom do wymiany informacji na temat podejrzanych, nietypowych przypadków.

W odniesieniu do ubezpieczeń komunikacyjnych chodzi przede wszystkim o:

  • powtarzające się wypadki z udziałem tego samego pojazdu lub tego samego kierowcy (więcej niż 3 w ciągu 24 miesięcy)
  • tę samą osobę pojawiającą się przy kilku wypadkach w różnych „rolach” – np. raz jako sprawca, raz jako poszkodowany, a jeszcze innym razem jako świadek
  • podejrzanie wysokie oszacowanie kosztów naprawy przez rzeczoznawcę lub zaskakująco wysoki rachunek wystawiony przez warsztat
  • szczególne cechy ryzyka (np. wcześniejsze cofnięcie prawa jazdy)
  • wcześniejsze odmowy wypłaty odszkodowania lub wykryte próby oszustwa ubezpieczeniowego
  • przemilczenie przez ubezpieczonego jakichś faktów na temat siebie lub pojazdu (np. wcześniejszych wypadków z udziałem danego samochodu lub tego, że już kiedyś odebrano Ci uprawnienia do jazdy).

Poszczególne zapisy w bazie są powiązanie z określoną liczbą punktów – im więcej punktów, tym dokładniej ubezpieczyciel przygląda się danej sprawie (kryteria przyznawania punktów są tajne, aby nie dało się tym manipulować). Liczba punktów znajduje się na zawiadomieniu od ubezpieczyciela o wprowadzeniu do systemu HIS.

Co mi grozi, jeśli moje dane są w systemie HIS?

Często – nic. HIS w Niemczech nie jest żadną „czarną listą” ludzi, którzy nigdy już nie ubezpieczą w Niemczech żadnego auta (a zdarzają się takie mity, także wśród Niemców). Obecność w systemie HIS oznacza jedynie, że ubezpieczyciel musi się bliżej przyjrzeć danej sprawie lub danej osobie, zanim ją ubezpieczy lub wypłaci odszkodowanie.

Warto też pamiętać, że problemy z wypłatą ubezpieczenia w Niemczech, zaskakująco wysoka składka czy inne nieprzyjemne niespodzianki niekoniecznie są rezultatem tego, że Ty lub twoje auto znajdujesz się w systemie HIS, ale np. dlatego, że taki jest rezultat oceny ryzyka przez danego ubezpieczyciela.

Jak sprawdzić, czy jesteś w systemie HIS w Niemczech i jakie informacje o Tobie zebrano?

Informacje zgromadzone w HIS są dostępne zarówno dla ubezpieczycieli, jak i (pod pewnymi warunkami) dla osób prywatnych – np. dla Ciebie. Możesz dowiedzieć się, czy w HIS są jakieś dane dotyczące Ciebie lub Twojego auta, ponieważ zgodnie z europejskim rozporządzeniem dotyczącym ochrony danych osobowych (czyli nasze słynne RODO, które w Niemczech nazywa się DSGVO – Datenschutz-Grundverordnung), każdy ma prawo do wglądu w dane na swój temat.

Jeśli dany ubezpieczyciel uznał, że należy przekazać jakiekolwiek informacje na temat konkretnej osoby do HIS, musi ją o tym pisemnie poinformować (takie zawiadomienie nazywa się Merkblatt).

Co więcej, zgodnie z DSGVO, każdy, kogo dane są przechowywane w bazie danych, której dotyczy rozporządzenie, może zażądać bezpłatnego wglądu w przechowywane dane (Recht auf Selbstauskunft).

Można to zrobić na dwa sposoby:

  1. zwrócić się do naszego ubezpieczyciela, który ma obowiązek pozyskać dla nas taką informację
  2. napisać bezpośrednio do HIS na adres:

informa HIS GmbH
Abteilung Datenschutz
Rheinstrasse 99
76532 Baden-Baden

*Aktualne dane kontaktowe znajdziesz też na stronie: https://www.informa-his.de/service/kontakt.
*[Abteilung Datenschutz to „wydział ochrony danych”]

Najlepiej zajrzeć do zakładki „Selbstankuft” (tj. „zasięgnięcie informacji o samym sobie”) na stronie HIS. Są tam dostępne trzy formularze: „Person” (informacje o osobie), „Fahrzeug” (o pojeździe) i „Immobilie” (o nieruchomości).

Żadne informacje nie są przekazywane telefonicznie.

Aby uzyskać informacje o osobie, należy podać następujące dane:

  • imię i nazwisko (i nazwisko panieńskie, jeśli może to być istotne)
  • datę urodzenia
  • aktualny adres (nie adres skrytki pocztowej)
  • dobrze jest podać także poprzednie adresy (z ostatnich 5 lat) – zwiększa to szansę na otrzymanie pełnej informacji.

Jeśli zwracasz się o informację o pojeździe, musisz podać:

  • numer rejestracyjny
  • VIN
  • datę pierwszego dopuszczenia do ruchu
  • markę i model
  • potwierdzenie, że jesteś właścicielem (Eigentümer) lub posiadaczem (Halter) pojazdu, względnie osobą, która zawarła umowę ubezpieczenia (Versicherungsnehmer, tj. „ubezpieczający”).

Firmom ubezpieczeniowym wolno potem przechowywać dane pobrane systemu HIS, ale oczywiście muszą być one odpowiednio zabezpieczone i chronione (np. przed wyciekiem) zgodnie z obowiązującym prawem. Jeśli dany ubezpieczyciel uzna, że musi dowiedzieć się więcej na temat konkretnej sprawy, może zwrócić się bezpośrednio do innej firmy ubezpieczeniowej, ale wtedy odbywa się to już bez pośrednictwa HIS.

Czy można zażądać usunięcia z systemu HIS w Niemczech?

Niestety – to niemożliwe. Jednak dany rekord jest usuwany, jeśli nie pojawiły się żadne uzupełnienia – po 4 latach licząc od 1 stycznia roku po ostatnim zapisie (czyli np. jeśli dany rekord ostatni raz zmieniono 30 stycznia 2025 roku, to 4 lata liczą się od 1 stycznia 2026 roku). Jeśli coś zostało zmienione, zapis pozostaje w bazie, jednak nie dłużej niż 10 lat.

Możesz natomiast złożyć skargę, jeśli uważasz, że informacje w systemie HIS na twój temat lub o twoim pojeździe są nieprawdziwe – albo do ubezpieczyciela, który przekazał dane do HIS, albo do samej firmy administrującej HIS. Jeśli okaże się, że masz rację, możesz zażądać poprawienia lub usunięcia informacji.

Jeśli natomiast to sam ubezpieczyciel zorientuje się, że do HIS wprowadzono nieprawdziwe lub niepełne informacje, ma obowiązek sam zawnioskować o korektę lub usunięcie danych.

Kto prowadzi system HIS?

System HIS jest prowadzona przez firmę o nazwie informa HIS GmbH, która jest spółką-córką firmy Experian GmbH – brokera danych, czyli organizacji zajmującej się bezpiecznym gromadzeniem danych i udzielaniem informacji innym firmom w konkretnym zakresie i według konkretnych zasad (na podobnej zasadzie działają firmy gromadzące dane o historii kredytowej). Experian GmbH działa w krajach DACH, czyli Niemczech, Austrii i Szwajcarii, i jest z kolei częścią grupy Experian plc z siedzibą w Dublinie.

Co zrobić, jeśli informacje o mnie są w HIS?

Jeśli zwróciłeś się do HIS lub swojego ubezpieczyciela z zapytaniem, jakie informacje o Tobie znajdują się w systemie HIS – i okazało się, że faktycznie coś tam o Tobie i/lub Twoim aucie jest – przede wszystkim zachowaj spokój. Po pierwsze, jak napisałem wyżej, to nie musi automatycznie oznaczać problemów. Po drugie – jeśli masz wątpliwości i potrzebujesz pomocy przy uzyskiwaniu odszkodowania za wypadek komunikacyjny w Niemczech, skontaktuj się ze mną.

Źródła:

  1. strona HIS: https://www.informa-his.de/
  2. szczegółowy opis stosowanych w związku z HIS procedur: https://www.deutsche-versicherungsboerse.de/verswiki/index_dvb.php?title=Hinweis-_und_Informationssystem_der_Versicherungswirtschaft_%28HIS%29_-_%C3%9Cberblick
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu danych osobowych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
Innym kierowcom też mogą przydać się te informacje. Podziel się!
FacebookTwitterLinkedIn
BEZPIECZNYCH PODRÓŻY!
Adam Knopik
prawnik polskich kierowców w Niemczech
Adam Knopik
POLSKI PRAWNIK W NIEMCZECH
Z zaangażowaniem od wielu lat dochodzę odszkodowań, odzyskuję prawa jazdy i pomagam uniknąć problemów prawnych w Niemczech
Słowniczek niemiecko-polski dla kierowców
Kategorie:
Zobacz inne moje blogi:
Partner bloga:
AIXLAW
Rechtsanwälte

Uzupełnij wiedzę o te tematy

Nieodśnieżony dach auta
Zastanawiam się czy też tak masz?
Przeczytasz w 2 min
Zastanawiam się czy też tak masz? Zawsze, gdy się gdzieś spieszę, nieważne czy rano muszę wcześniej być w pracy, czy po południu z niej wcześniej wyjść – to akurat w tym dniu wydarzy się coś nieprzewi...
Wizyta u niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego
Wizyta u niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego
Przeczytasz w 2 min
Niedawno pisałem o stłuczce, w której ucierpiał mój wysłużony bolid. Dziś natomiast miałem umówiony termin u rzeczoznawcy samochodowego – czyli postawiłem kolejny krok na drodze do odszkodowania 🙂 Jeś...
Stłuczka w Niemczech - piątek 13tego
Piątek, 13-go – i jak tu nie być przesądnym?
Przeczytasz w 2 min
Szczerze powiedziawszy to nie zawracam sobie głowy takimi datami i dopiero po fakcie zorientowałem się, że dziś jest piątek trzynastego! Coś chyba jednak w tej dacie siedzi… A przecież dzisiejszy zimo...
Scenariusze likwidacji szkody w Niemczech
Scenariusze likwidacji szkody w Niemczech
Przeczytasz w 6 min
Wypadek czy stłuczka to nie tylko stres i straty finansowe. To także konieczność zmierzenia się z zawiłościami prawnymi, dotyczącymi wypłaty odszkodowania. W tym artykule wyjaśniam kluczowe pojęcia, z...
Wycena biegłego vs kosztorys naprawy z warsztatu
Wycena biegłego czy kosztorys naprawy z warsztatu?
Przeczytasz w 1 min
Aby popłynęły do Ciebie pieniądze z ubezpieczalni za uszkodzenie lub skasowanie Twojego samochodu, musisz wykazać wysokość szkody. Kto powinien przygotować wycenę – biegły rzeczoznawca, czy wyst...
Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© Adam Knopik
Realizacja: Wizerunek prawnika