Strona główna » Blog » Scenariusze likwidacji szkody w Niemczech

Scenariusze likwidacji szkody w Niemczech

Opublikowano: 17.08.2014
Aktualizacja: 14.04.2024
Przeczytasz w: 6 min
8 komentarzy
Udostępnij:
FacebookTwitterLinkedIn
0%
Scenariusze likwidacji szkody w Niemczech

Wypadek czy stłuczka to nie tylko stres i straty finansowe. To także konieczność zmierzenia się z zawiłościami prawnymi, dotyczącymi wypłaty odszkodowania. W tym artykule wyjaśniam kluczowe pojęcia, z którymi będziesz mieć do czynienia w całym procesie likwidacji szkody w Niemczech. Przedstawiam też możliwe scenariusze likwidacji szkody. Sprawdź, jakie kroki musisz podjąć, aby maksymalnie zwiększyć szanse na uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania.

To ostatni z serii artykułów dotyczących wątku poświęconego likwidacji szkody w Niemczech. Zanim jednak przedstawię Ci możliwe scenariusze likwidacji szkody w Niemczech, niezbędne jest abyś zapoznał się z kilkoma pojęciami, którymi będę posługiwał się w dalszej części artykułu.

Najważniejsze pojęcia związane z likwidacją szkody

Koszty Naprawy (KN) = to koszty naprawy brutto (czyli z podatkiem VAT). Naprawa w oparciu o części oryginalne i w ASO. Jeżeli wzbogaciłbyś się wskutek naprawy uszkodzonego pojazdu (wartość pojazdu po naprawie zwiększyła się w porównaniu z jego stanem przed wypadkiem, np. uszkodzona w wypadku opona miała 4 mm profilu, a policzono jako odszkodowanie wartość nowej opony), to owo wzbogacenie zostanie odciągnięte z kwoty odszkodowania.

Ważne: niemieckie prawo przyznaje podatek VAT na koszty naprawy tylko wtedy, jeżeli się udowodni, że on został faktycznie zapłacony (np. poprzez przedłożenie faktury VAT za wykonaną naprawę). Jeżeli nie możesz tego wykazać, dostaniesz maksymalnie zwrot kosztów naprawy netto.

Utrata Wartości Pojazdu (UWP) = biegły ją podaje, jeżeli samochód mimo określonej przez niego drogi naprawy będzie obarczony skazą samochodu wypadkowego, która może wpłynąć na jego cenę przy dalszej sprzedaży.

Szkoda na Pojeździe (SP) = KN plus ewentualnie dodatkowo UWP.

Wartość Pojazdu Bez Uszkodzenia (WPBU) = ocena, ile Twój pojazd był warty na rynku przed nastąpieniem kolizji.

Wartość Uszkodzonego Pojazdu (WUP) = wycena, ile warty jest Twój pojazd / jego szczątki w obecnym stanie. Wygląda to najczęściej tak, że biegły zbiera oferty firm skupujących samochody rozbite i wybiera trzy najwyższe, a jako WUP podaje w opinii najwyższą zaproponowaną cenę. Oferty są z reguły dołączone do opinii i przez pewien podany czas wiążące dla firm, które je złożyły – Ty oczywiście nie musisz im sprzedawać pojazdu; zrobisz z nim to, co uważasz za stosowne.

Nakład potrzebny do Nabycia Porównywalnego Pojazdu (NNPP) = WPBU minus WUP, czyli ile faktycznie trzeba dopłacić, aby nabyć porównywalny pojazd bez wypadku.

Powyższe wyceny sporządza biegły. Z reguły wszystkie wartości są podane w jego opinii, chyba że sprawa jest jednoznaczna i nie ma potrzeby robienia części tych wyliczeń.

Ok, skoro pojęcia mamy już za sobą, najwyższy czas abyś zapoznał się z możliwymi scenariuszami likwidacji szkody w Niemczech oraz konsekwencjami jakie mogą Ci przynieść.

Scenariusz nr 1

SP (= KN + UWP) jest wyższa niż WPBU, ale nie więcej niż o 30%, czyli innymi słowy: 130% WPBU > SP > 101% WPBU.

SP nie może być wyższa niż 130% WPBU. Niemieckie prawo honoruje to, że poszkodowany nie zawsze chce się pogodzić ze sprzedażą swojego rozbitka (bo np. posiada on wartość sentymentalną) i nabyciem porównywalnego pojazdu sprzed wypadku. Dlatego koszty naprawy mogą przewyższyć do 30% wartość porównywalnego pojazdu bez wypadku.

Oczywiście zawsze możesz kupić sobie Porsche, nie musi to być kolejny Fiat 500! 🙂 Chodzi o to, że odszkodowanie ma Ci umożliwić kupno podobnego pojazdu bez wypadku, a nie wzbogacić Cię. Jeżeli stoisz dobrze finansowo, to możesz oczywiście dołożyć trochę grosza do uzyskanego odszkodowania i przesiąść się z Fiata 500 do wymarzonego Porsche, tyle że nie możesz liczyć na pomoc w tym zakresie ze strony ubezpieczyciela OC sprawcy 🙂

Praktyczne wskazówki:

  • Jeżeli w tym scenariuszu nie naprawisz pojazdu w ogóle, dostaniesz tylko NNPP.
  • Jeżeli naprawisz pojazd częściowo (np. na tyle, żeby mógł bezpiecznie jeździć po drogach, a czysto optyczne / kosmetyczne uszkodzenia zostawiasz nienaprawione), ale nie wykażesz kosztów naprawy, dostaniesz też tylko NNPP. Wyjątek: po wykazaniu kosztów naprawy w wysokości przewyższającej NNPP dostaniesz wartość SP (do max. 130 % WPBU). Są jednak sądy, które przyznają SP w takiej sytuacji dopiero po upływie sześciu miesięcy od daty wypadku i tym samym musisz potrzymać samochód minimum sześć miesięcy od daty wypadku, zanim dostaniesz pełne odszkodowanie i go ewentualnie sprzedasz.
  • Jeżeli naprawisz pojazd w całości i według wytycznych biegłego, dostaniesz pełne SP, ale w każdym razie musisz potrzymać samochód jak wyżej przez co najmniej sześć miesięcy.

Z tymi sześcioma miesiącami chodzi o to, że w scenariuszu nr 1 najsensowniejszą decyzją poszkodowanego jest sprzedanie samochodu, a nie naprawianie go (przy tym prawie zawsze koszty naprawy są tu wyższe od NNPP). Jeżeli jednak decydujesz się na naprawę (i chcesz tym samym więcej pieniędzy od ubezpieczyciela), to po to, żeby dalej jeździć tym samochodem, i dlatego wymyślono te kilka miesięcy jako przesłankę przemawiającą za Twoją wolą zatrzymania pojazdu. Po upływie tych sześciu miesięcy możesz zrobić z autem, co dusza zapragnie, w tym sprzedać go „bezkarnie”.

Scenariusz nr 2

SP (= KN + UWP) jest niższa niż WPBU, ale wyższa niż NNPP, SP nie może tutaj przekroczyć 100% WPBU.

Praktyczne wskazówki:

  • Jeżeli nie naprawisz auta, którym można bezpiecznie jeździć mimo uszkodzenia i będziesz nim jeździć minimum sześć miesięcy, dostaniesz SP do max. WPBU. Jeżeli sprzedasz samochód przed upływem tych sześciu miesięcy, dostaniesz tylko NNPP.
  • Jeżeli naprawisz auto częściowo i będzie można nim bezpiecznie jeździć mimo pozostałego uszkodzenia i będziesz nim jeździć minimum sześć miesięcy, dostaniesz SP do max. WPBU.

Jeżeli sprzedasz samochód w tej konstelacji przed upływem tych sześciu miesięcy, a nie wykazałeś faktycznej wysokości KN, dostaniesz tylko NNPP; jeżeli pokażesz fakturę na wykonaną naprawę i sprzedasz przed upływem sześciu miesięcy, dostaniesz SP do max. WPBU.

Jeżeli naprawisz pojazd w całości i według wytycznych biegłego, dostaniesz pełne SP do max. WPBU. Na te sześć miesięcy tutaj nie musisz zwracać uwagi.

Scenariusz nr 3

SP (= KN + UWP) jest niższa niż NNPP

  • tu dostaniesz zawsze SP do max. NNPP.

Scenariusz nr 4

SP jest wyższa niż 130 % WPBU (= ekonomiczna szkoda całkowita)

  • tu dostaniesz NNPP.

Oprócz podanych wyżej elementów odszkodowania (scenariuszy) możliwe są jeszcze dalsze roszczenia, których możesz się domagać, m.in.:

  • zryczałtowany zwrot poniesionych wydatków – w każdej sytuacji przysługuje Ci ryczałtowa kwota w wysokości 25 euro, która ma pokryć Twoje zwiększone opłaty pocztowe / telekomunikacyjne związane z likwidacją szkody;
  • zwrot kosztów samochodu zastępczego – wynajęcie samochodu zastępczego z wypożyczalni to często element odszkodowania ryzykowny dla poszkodowanego. Kryteria, według których, w jakiej wysokości i na jaki okres są przejmowane koszty wypożyczenia samochodu to temat na osobny dłuższy artykuł;
  • odszkodowanie za brak możliwości korzystania z pojazdu – w zależności od tego, który z podanych powyżej scenariuszy w jakiej formie ma zastosowanie, można dochodzić odszkodowania za brak możliwości korzystania z pojazdu w czasie jego naprawy / do czasu nabycia innego pojazdu w miejsce niesprawnego do jazdy;
  • zwrot kosztów interwencji służb specjalistycznych – jeżeli była potrzebna interwencja straży pożarnej (np. był wyciek oleju albo trzeba było zablokować i posprzątać autostradę po kolizji) lub firmy holowniczej itp., przysługuje Ci zwrot tych kosztów / przejęcie ich przez ubezpieczyciela OC sprawcy;
  • zwrot kosztów leczenia – gdy stłuczka nie skończyła się jedynie na poobijaniu Twojego samochodu i zostałeś ranny, dochodzą dalsze roszczenia jak zwrot kosztów leczenia (jeżeli musiałeś je pokryć z własnej kieszeni, bo nie przejęło ich np. Twoje ubezpieczenie zdrowotne), zadośćuczynienie za doznany ból, być może odszkodowanie za utratę możliwości zarobkowania.

Jak już wspominałem, to są tylko podstawowe reguły. W zależności od sytuacji, jest jeszcze cały szereg dalszych możliwych roszczeń, a diabeł często tkwi w szczegółach. Dlatego najlepiej zwróć się do prawnika znającego się na rzeczy. Zapraszam 🙂

Innym kierowcom też mogą przydać się te informacje. Podziel się!
FacebookTwitterLinkedIn
BEZPIECZNYCH PODRÓŻY!
Adam Knopik
prawnik polskich kierowców w Niemczech
Adam Knopik
POLSKI PRAWNIK W NIEMCZECH
Z zaangażowaniem od wielu lat dochodzę odszkodowań, odzyskuję prawa jazdy i pomagam uniknąć problemów prawnych w Niemczech
Słowniczek niemiecko-polski dla kierowców
Kategorie:

This element is missing. Please open the page in Breakdance and check the browser console for details.

Have questions? We’re here to help. Click here to contact support.

Zobacz inne moje blogi:
Partner bloga:
AIXLAW
Rechtsanwälte

Uzupełnij wiedzę o te tematy

Nieodśnieżony dach auta
Zastanawiam się czy też tak masz?
Przeczytasz w 2 min
Zastanawiam się czy też tak masz? Zawsze, gdy się gdzieś spieszę, nieważne czy rano muszę wcześniej być w pracy, czy po południu z niej wcześniej wyjść – to akurat w tym dniu wydarzy się coś nieprzewi...
Wizyta u niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego
Wizyta u niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego
Przeczytasz w 2 min
Niedawno pisałem o stłuczce, w której ucierpiał mój wysłużony bolid. Dziś natomiast miałem umówiony termin u rzeczoznawcy samochodowego – czyli postawiłem kolejny krok na drodze do odszkodowania 🙂 Jeś...
Stłuczka w Niemczech - piątek 13tego
Piątek, 13-go – i jak tu nie być przesądnym?
Przeczytasz w 2 min
Szczerze powiedziawszy to nie zawracam sobie głowy takimi datami i dopiero po fakcie zorientowałem się, że dziś jest piątek trzynastego! Coś chyba jednak w tej dacie siedzi… A przecież dzisiejszy zimo...
Wycena biegłego vs kosztorys naprawy z warsztatu
Wycena biegłego czy kosztorys naprawy z warsztatu?
Przeczytasz w 1 min
Aby popłynęły do Ciebie pieniądze z ubezpieczalni za uszkodzenie lub skasowanie Twojego samochodu, musisz wykazać wysokość szkody. Kto powinien przygotować wycenę – biegły rzeczoznawca, czy wyst...
Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
guest
8 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Adwokat Śrem

Bardzo podziwiam wszystkich adwokatów, radców i prawników prowadzących blogi. Wasza pomoc dla obywateli jest nieoceniona, dzięki Wam nie raz w swojej kancelarii słyszałem słowa o tym, jak bardzo takie artykuły potrafią pomóc ludziom. Co specjalizacja, co temat to osobny blog, poruszanych jest milion spraw, wielkie gratulacje.

Adam Knopik

Dziękuję serdecznie za te miłe słowa 🙂 ale zamiast nas podziwiać – proszę do nas dołączyć 🙂

Fachową i rzetelną pomoc w tym zakresie znajdzie Pan w grupie web-lex, a najlepsze blogi prawnicze na LexMonitorze (o czym wspominałem tutaj: http://wp.me/p3A2Xu-ab).

Pozdrawiam, A.K.

tomek

Adwokat w De.wymiguje sie od obowiazkow ktore mu powierzylem.t.z, mialem stluczke autem w de.nie z mojej winybyla policja sprawca przyznal sie dostal mandat nastepnie byl niemiecki zeczoznawca wycenil szkode na 3500e.sprawe powierzylem kancelari tut.po okolo 3mies.ubezpieczalnia wyplacila mi 900e.plus 400e adw.i tyle pytajac adw.co z reszta zbywa mnie minelo 10miesiecy mowiac raz zebym podal nr.karty kredytowej potem zebym dostarczyl umowe sprzedazy auta bo sprzedalem je rozbite etc mieszkam w polsce i musze jezdzic 1000km tylko zeby slyszec to samo co robic.? Dzieki

Adam Knopik

@tomek: przyczyn dlaczego ubezpieczyciel wypłacił Ci mniejsze odszkodowanie niż szkoda wyceniona przez rzeczoznawcę może być wiele – niestety bez wglądu w akta sprawy mogę tylko zgadywać…

Jeśli prześlesz mi mailem skany / zdjęcia dokumentacji, którą w tej sprawie posiadasz to chętnie odpowiem na Twoje pytanie – zanim jednak to zrobisz, zapoznaj się proszę z informacją zamieszczona w dziale Pomoc prawna – dziękuję 🙂

Pozdrawiam, A.K.

Arkadiusz

Mam takie pytanie mieszkam w De i tutaj udezylem w sarne mam tail kasco wiec wszystko jest ok byla policja wycena auta zrobiona ale moj przedstawiciel przez dwa miesiace nie kwapil sie zeby zglosic szkode wzial wszytskie papiery i nie zrobil z tym nic sam dopiero po 2 miesiacach zglosilem wszytsko musialem wybrac z policji jeszcze jedno zaswiadczenie i dalej czekam na zwrot kosztow .Pytanie co moge zrobic takiemu delikwentowi z mojej ubezpieczalni ktory olal cala moja sprawe

Piotr

Witam, jak się rozwinęła Twoja sytuacja? Mam ten sam problem, tyle że mam vollkasko. 23 czerwca uderzylem w sarne, od 28 czerwca moj doradca z ubezpieczalni nie odpisuje mi juz na maile, szkoda została wyceniona i od tamtej pory czekam na termin naprawy. Wyczytalem ze ubezpieczalnia ma do 6 tygodni na naprawe szkody ale nie wiem ile w tym prawdy. Dodam ze słabo u mnie z niemieckim i ciezko mi cokolwiek zalatwic.

robert

Witaj, czy masz może informacje jak wygląda postępowanie w przypadku szkody z vollkasko konkretnie wandalizmu? podczas zabawy na dyskotece w polsce ktoś uszkodził mi wnętrze samochodu, postępowanie prowadzi polska policja i prokuratura pod kątem uszkodzenia mienia, ubezpieczyciel z niemiec konkretnie bgv od 3 miesiecy odmawia wypłaty odszkodowania z powodu braku ” nagrania video oraz dokumentów z policji”… nie mam już siły na nich, od 3 miesiecy nie mam auta, auto nie naprawione, a oni sie migają będe wdzięczny za każda pomoc, pozdrawiam

Konrad

Witam, podczas cofania w DE uszkodziłem ciężarówka lekko sygnalizator świetlny, przyjechała policja. Spisali notatkę zrobili zdjęcia moich dok. Oraz auta, wystawili mandat na 35€ i powiedzieli że może się ze mną kontaktować ktoś w sprawie pokrycia kosztów za naprawę sygnalizatora, czy mam się przygotować na pokrycie kosztów? Dlaczego ubezpieczenie od auta, naczepy nie może tego pokryć?

© Adam Knopik
Realizacja: Wizerunek prawnika