Strona główna » Blog » Jak sprawdzić ile mam punktów karnych w Niemczech? Rejestr FAER – wzór wniosku i instrukcja

Jak sprawdzić ile mam punktów karnych w Niemczech? Rejestr FAER – wzór wniosku i instrukcja

Opublikowano: 31.10.2017
Aktualizacja: 12.04.2024
Przeczytasz w: 3 min
Brak komentarzy
Udostępnij:
FacebookTwitterLinkedIn
0%
FAER - Fahreignungsregister
Z tego artykułu dowiesz się:
  • czym jest Fahreignungsregister (FAER)
  • jak sprawdzić ile uzbierałeś punktów za różne przewinienia drogowe
  • jak wypełnić wniosek o wyciąg z FAER (skorzystaj z mojej instrukcji do wniosku!)

Punkty karne w Niemczech (tzw. punkty we Flensburgu) wiążą się z dokładnie tym samym, co punkty karne w Polsce – jeśli uzbierasz ich zbyt dużo, przez pewien czas nie będziesz mógł legalnie prowadzić żadnego pojazdu silnikowego. Zapisywane są one w specjalnym rejestrze, który nazywa się FAER (niem. Fahreignungsregister, czyli dosłownie „rejestr zdolności do kierowania”). Jeśli potrzebujesz sprawdzić ile masz punktów, w tym artykule wyjaśniam jak to zrobić. Możesz też pobrać wzór wniosku oraz przygotowaną przeze mnie instrukcję.

Czym jest rejestr FAER?

Fahreignungsregister (FAER) jest prowadzony przez Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) we Flensburgu. Na polski można przetłumaczyć tę nazwę jako Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego. Nazwa po polsku jest zresztą mniej ważna – istotne jest to, żeby nie mieć z nimi problemów. Urząd prowadzi 5 różnych rejestrów:

  1. Fahreignungsregister (FAER);
  2. Zentrale Fahrzeugregister (ZFZR), co można przełożyć jako Centralny Rejestr Pojazdów;
  3. Zentrale Fahrerlaubnisregister (ZFER), dosł. Centralny Rejestr Uprawnień do Kierowania (zwróć uwagę, że w Niemczech odpowiednikiem naszego CEPiK-u są 2 różne bazy);
  4. Zentrale Fahrtenschreiberkartenregister, dosł. Centralny Rejestr Kart do Tachografów;
  5. Berufskraftfahrerqualifikationsregister (BQR), dosł. Rejestr Uprawnień Kierowców Zawodowych.

WAŻNE: żadne z powyższych tłumaczeń nie jest oficjalną polską wersją danej nazwy – podaję dosłowne tłumaczenia. Chodzi o to, żeby nie przeraziły cię te długaśne słowa, zwłaszcza jeśli słabo znasz niemiecki.

Nas interesuje tutaj tylko Fahreignungsregister (FAER). Dosłowne tłumaczenia często nie oddają właściwego sensu – moim zdaniem bardziej adekwatna i przyjazna nazwa to „rejestr grzechów drogowych”. FAER nie bez powodu brzmi podobnie do „fear”, czyli strach – nie należy go lekceważyć 🙂

Warto wspomnieć, że w Niemczech funkcjonuje jeszcze rejestr karny (Bundeszentralregister), z które otrzymujemy zaświadczenie o niekaralności (Führungszeugnis) – i czasami kierowcy potrzebują uzyskać wyciąg również z niego.

Co zawiera rejestr FAER?

Rejestr FAER obejmuje informacje o wszystkich twoich przestępstwach i wykroczeniach drogowych, za które Cię w Niemczech ukarano. Wyceniane są one na podstawie Fahreignungs-Bewertungssystem (dosł. Systemu Oceny Uprawnień do Kierowania) na 1, 2 lub 3 punkty. To tzw. punkty we Flensburgu (niem. Flensburg-Punkte).

Najdrobniejsze wykroczenia drogowe całe szczęście nie skutkują naliczaniem punktów karnych (Niemcy kochają szczegóły, ale nie aż tak) – musi to być wykroczenie drogowe, poprzez które stworzyliśmy zagrożenie w ruchu drogowym. O tym czy za dane wykroczenie drogowe (Ordnungswidrigkeit) otrzymasz także punkty karne decyduje aktualny katalog mandatowy (Bußgeldkatalog). Natomiast za przestępstwa drogowe (Straftat) zawsze otrzymasz 3 punktu karne.  

Dopuszczalne jest posiadanie 7 punktów karnych w tym rejestrze. Jeśli uzbierasz co najmniej 8 punktów karnych, zostaną ci odebrane uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych w Niemczech. Dodatkową konsekwencją może też być konieczność przejścia badań medyczno-psychologicznych (MPU / Idiotentest) w Niemczech, mających weryfikować, czy nadajemy się do prowadzenia pojazdów (Medizinisch-Psychologische Untersuchung, czyli MPU, zwane też popularnie Idiotentest).

W tym momencie możesz mieć ochotę spytać: Czy niemieckie punkty karne i polskie punkty karne mogą się sumować?  Na szczęście dla ciebie – nie, i zapewne jeszcze długo nie będzie to możliwe. Niemiecki urząd widzi tylko swoje punkty, a polskie instytucje – swoje. Jest jednak zła wiadomość – instytucje unijne pracują nad przepisami pozwalającymi na odebranie prawa jazdy w całej UE. To dopiero projekt, ale warto trzymać rękę na pulsie. Teraz tracisz prawko w całej UE tylko wtedy, gdy odbiorą ci je w kraju macierzystym (czyli w twoim przypadku w Polsce).

Kto ma wgląd do rejestru FAER?

Fahreignungsregister (FAER) służy zarówno niemieckim władzom (do kontrolowania cię), jak i tobie (do samokontroli – czy już grozi ci utrata prawa jazdy w Niemczech). Wgląd do rejestru mają:

  • wszelkie urzędy zajmujące się uprawnieniami do kierowania lub karami za wykroczenia drogowe
  • policja
  • prokuratura i sąd
  • instytucje celne
  • Bundeswehra
  • osoby prywatne figurujące w rejestrze (np. ty). [1]

Czy polska policja może dowiedzieć się, ile punktów karnych dostałeś w Niemczech? Tak. Wnioski o informacje z FAER mogą składać powyższe instytucje nie tylko niemieckie, ale też zagraniczne (z wyjątkiem wojska) – ale to nie znaczy, że punkty karne niemieckie i punkty karne polskie się sumują. Wniosek dotyczy zawsze konkretnej osoby i stanu punktów na dany moment – takie systemy nie są wzajemnie połączone między krajami.

Kiedy warto/trzeba sprawdzić ile mam punktów? Kiedy kierowcy potrzebują zaświadczenia z rejestru?

Zaświadczenie o liczbie punktów karnych może być wymagane przez:

  • sąd
  • policję
  • pracodawcę
  • ubezpieczyciela

zwłaszcza gdy kierowca pracuje zawodowo. Może być również potrzebne do zweryfikowania stanu punktów karnych, na przykład przed przystąpieniem do wspomnianego kursu mającego na celu ich redukcję.

Jak sprawdzić, ile mam punktów w Fahreignungsregister (FAER)?

Urząd we Flensburgu (KBA) daje 3 możliwości sprawdzenia, ile masz punktów w FAER:

  • osobiście w centrali we Flensburgu (mało praktyczne, chyba że akurat przejeżdżasz przez to urocze niewielkie miasto w Szlezwiku-Holsztynie w godzinach otwarcia urzędu)
  • online – poprzez stronę WWW lub specjalną aplikację (brzmi super – ale niestety jest to opcja dostępna tylko dla obywateli niemieckich)
  • listownie (z tej opcji będziesz korzystać i o niej piszę poniżej).

Jak złożyć wniosek o podanie liczby punktów w FAER? Skąd wziąć wzór wniosku?

Kroki są następujące:

  1. Pobierasz formularz wniosku. Na końcu tego artykułu zamieściłem wzór wniosku oraz szczegółową instrukcję jego wypełniania. Formularz możesz pobrać ze strony urzędu, ale instrukcja jest tylko u mnie 🙂 Pamiętaj, że wniosek może być składany tylko na tym formularzu – tylko ten jest przyjmowany przez urząd.
  2. Drukujesz go (tak, wiem, to średniowiecze, ale Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (KBA) nie przyjmuje żadnych dokumentów mailem – ani podpisanych ręcznie i zeskanowanych, ani podpisanych podpisem elektronicznym jakiegokolwiek typu).
  3. Wypełniasz czytelnie (najlepiej, idąc za prof. Miodkiem, DUŻYMI literami).
  4. Podpisujesz tak samo, jak jesteś podpisany w dowodzie tożsamości (patrz niżej).
  5. Załączasz kserokopię dowodu tożsamości (dowodu osobistego – przód i tył, albo paszportu – strona ze zdjęciem i podpisem).

    WAŻNE: Dowód tożsamości musi zawierać wzór podpisu. Nowe polskie dowody osobiste już nie mają tego elementu – w takiej sytuacji musi to być paszport. Dlatego jeśli regularnie jeździsz do Niemiec lub przez Niemcy, a masz już nowy dowód osobisty (bez wzoru podpisu), warto wyrobić sobie paszport – inaczej będą problemy. Wniosek bez kopii dowodu tożsamości potwierdzającego autentyczność podpisu jest traktowany jako nieważny i nie będzie rozpatrywany.

  6. Wysyłasz listem poleconym na adres: Kraftfahrt-Bundesamt, 24932 Flensburg, Deutschland.

Uzyskanie zaświadczenia o liczbie niemieckich punktów karnych jest bezpłatne. [2]

Wyciąg z FAER otrzymasz pocztą tradycyjną na wskazany adres (nie musi to być adres ani zameldowania, ani zamieszkania). Urząd we Flensburgu (KBA) wysyła zaświadczenia także na adres w Polsce. [3]

Jak wypełnić wniosek?

Wypełnienie wniosku nie jest trudne – nie jest on specjalnie skomplikowany i jeśli władasz językiem niemieckim w stopniu podstawowym, to bez problemu powinieneś poradzić sobie z jego wypełnieniem. Jeśli czujesz, że potrzebujesz pomocy, stworzyłem szczegółową instrukcję wypełnienia wniosku o ustalenie liczby punktów w Fahreignungsregister (FAER). Krok po kroku wyjaśniam w niej, jak rozumieć wszystkie rubryki we wniosku i co tam wpisać. Poradzisz sobie – nawet jeśli po niemiecku znasz tylko „ja”, „nein” i „Polizei”.

WAŻNE: Wniosek jest po niemiecku, ale dane, które podajesz (dane osobowe, adres itp.) brzmią tak samo w każdym języku – nie tłumaczysz ich na niemiecki, po prostu wpisujesz, jakby to był formularz po polsku. Gdy do twojej dyspozycji jest czysty wniosek z instrukcją i wzór wniosku, będzie to dziecinnie łatwe.

Spójrz też na tekst na czerwono na górze formularza – możesz zażądać, aby wyciąg z rejestru był po angielsku, a nie po niemiecku, jeśli ten język znasz lepiej (nie ma niestety możliwości otrzymania odpowiedzi po polsku).

Po wysłaniu wniosku pocztą musisz cierpliwie poczekać kilkanaście dni / kilka tygodni na odpowiedź z urzędu. Gdy tylko otrzymasz wyciąg z rejestru, to śmiało możesz się z nim zgłosić do mnie po dalsze wskazówki.

FAER – formularz wniosku do pobrania i instrukcja wypełniania

To teraz obiecane pliki 🙂 Pobierz czysty formularz, a następnie uzupełnij go zgodnie z moimi instrukcjami. Dzięki temu unikniesz częstych błędów, które popełniają obcokrajowcy przy wypełnianiu wniosku. I otrzymasz odpowiedź z urzędu za pierwszym podejściem 🙂

AKTUALNY 2024 FORMULARZ WNIOSKU O UDZIELENIE INFORMACJI Z REJESTRU PUNKTÓW KARNYCH W NIEMCZECH

Tu możesz pobrać niewypełniony wniosek o udzielenie informacji z rejestru punktów karnych (Antrag auf Auskunft aus dem Fahreignungsregister).

Pobierz formularz

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA WNIOSKU

Przygotowana przez prawnika szczegółowa instrukcja do wniosku FAER:

  • sposoby prawidłowego potwierdzania tożsamości
  • lista załączników do wniosku
  • niezbędne tłumaczenia na polski
  • przykładowo wypełniony formularz
Pobierz instrukcję do wniosku

BIBLIOGRAFIA
[1] Infografika na ten temat: https://www.kba.de/DE/Themen/ZentraleRegister/FAER/faer_node.html
[2] Więcej informacji: https://www.kba.de/DE/Themen/ZentraleRegister/FAER/Auskunft/faer_auskunft_node.html
[3] https://www.kba.de/DE/Themen/ZentraleRegister/FaQ/faq_zentraleregister_node.html

Innym kierowcom też mogą przydać się te informacje. Podziel się!
FacebookTwitterLinkedIn
BEZPIECZNYCH PODRÓŻY!
Adam Knopik
prawnik polskich kierowców w Niemczech
Adam Knopik
POLSKI PRAWNIK W NIEMCZECH
Z zaangażowaniem od wielu lat dochodzę odszkodowań, odzyskuję prawa jazdy i pomagam uniknąć problemów prawnych w Niemczech
Słowniczek niemiecko-polski dla kierowców
Kategorie:
Zobacz inne moje blogi:
Partner bloga:
AIXLAW
Rechtsanwälte

Uzupełnij wiedzę o te tematy

Przedawnienie zakazu jazdy w Niemczech
Przedawnienie zakazu jazdy w Niemczech (Fahrverbot)
Przeczytasz w 4 min
Kiedy następuje przedawnienie zakazu jazdy w Niemczech (Fahrverbot)? Takie pytanie możesz sobie zadać, gdy otrzymałeś zakaz jazdy w Niemczech (Fahrverbot) lub na skutek popełnienia wykroczenia drogowe...
Fahrverbot - zakaz jazdy w Niemczech
Fahrverbot, czyli zakaz jazdy w Niemczech
Przeczytasz w 7 min
Pamiętasz jeszcze Casus Krzysztofa? Omawiałem w nim kwestie dotyczące zakazu jazdy w Niemczech (Fahrverbot). Chociaż ten wpis ma już prawie 4 lata, to nadal cieszy się Waszym ogromnym zainteresowaniem...
Prawo jazdy w Niemczech - Fuhrerschein
Czy piątek 13-go może być szczęśliwy?
Przeczytasz w 2 min
Jeśli uważnie czytałeś mojego bloga, to wiesz, że kiedyś w piątek 13-go miałem stłuczkę samochodową w Niemczech. Historia ta miała jednak pozytywny finał, gdyż w kolejny piątek 13-go udało otrzymałem ...
Jak odzyskać uprawnienia do jazdy w Niemczech
Jak odzyskać uprawnienia do jazdy w Niemczech
Przeczytasz w 4 min
Jeśli utraciłeś w Niemczech uprawnienia do jazdy (Fahrerlaubnis) to z pewnością zainteresuje Cię problem z jakim zetknął się Jędrzej. Witam serdecznie! Na imię mam Jędrzej. Otóż w zeszłym roku pr...
Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
© Adam Knopik
Realizacja: Wizerunek prawnika