Wypadek czy stłuczka to nie tylko stres i straty finansowe. To także konieczność zmierzenia się z zawiłościami prawnymi, dotyczącymi wypłaty odszkodowania. W tym artykule wyjaśniam kluczowe pojęcia, z którymi będziesz mieć do czynienia w całym procesie likwidacji szkody w Niemczech. Przedstawiam też możliwe scenariusze likwidacji szkody. Sprawdź, jakie kroki musisz podjąć, aby maksymalnie zwiększyć szanse na uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania.
To ostatni z serii artykułów dotyczących wątku poświęconego likwidacji szkody w Niemczech. Zanim jednak przedstawię Ci możliwe scenariusze likwidacji szkody w Niemczech, niezbędne jest abyś zapoznał się z kilkoma pojęciami, którymi będę posługiwał się w dalszej części artykułu.
Koszty Naprawy (KN) = to koszty naprawy brutto (czyli z podatkiem VAT). Naprawa w oparciu o części oryginalne i w ASO. Jeżeli wzbogaciłbyś się wskutek naprawy uszkodzonego pojazdu (wartość pojazdu po naprawie zwiększyła się w porównaniu z jego stanem przed wypadkiem, np. uszkodzona w wypadku opona miała 4 mm profilu, a policzono jako odszkodowanie wartość nowej opony), to owo wzbogacenie zostanie odciągnięte z kwoty odszkodowania.
Ważne: niemieckie prawo przyznaje podatek VAT na koszty naprawy tylko wtedy, jeżeli się udowodni, że on został faktycznie zapłacony (np. poprzez przedłożenie faktury VAT za wykonaną naprawę). Jeżeli nie możesz tego wykazać, dostaniesz maksymalnie zwrot kosztów naprawy netto.
Utrata Wartości Pojazdu (UWP) = biegły ją podaje, jeżeli samochód mimo określonej przez niego drogi naprawy będzie obarczony skazą samochodu wypadkowego, która może wpłynąć na jego cenę przy dalszej sprzedaży.
Szkoda na Pojeździe (SP) = KN plus ewentualnie dodatkowo UWP.
Wartość Pojazdu Bez Uszkodzenia (WPBU) = ocena, ile Twój pojazd był warty na rynku przed nastąpieniem kolizji.
Wartość Uszkodzonego Pojazdu (WUP) = wycena, ile warty jest Twój pojazd / jego szczątki w obecnym stanie. Wygląda to najczęściej tak, że biegły zbiera oferty firm skupujących samochody rozbite i wybiera trzy najwyższe, a jako WUP podaje w opinii najwyższą zaproponowaną cenę. Oferty są z reguły dołączone do opinii i przez pewien podany czas wiążące dla firm, które je złożyły – Ty oczywiście nie musisz im sprzedawać pojazdu; zrobisz z nim to, co uważasz za stosowne.
Nakład potrzebny do Nabycia Porównywalnego Pojazdu (NNPP) = WPBU minus WUP, czyli ile faktycznie trzeba dopłacić, aby nabyć porównywalny pojazd bez wypadku.
Powyższe wyceny sporządza biegły. Z reguły wszystkie wartości są podane w jego opinii, chyba że sprawa jest jednoznaczna i nie ma potrzeby robienia części tych wyliczeń.
Ok, skoro pojęcia mamy już za sobą, najwyższy czas abyś zapoznał się z możliwymi scenariuszami likwidacji szkody w Niemczech oraz konsekwencjami jakie mogą Ci przynieść.
SP (= KN + UWP) jest wyższa niż WPBU, ale nie więcej niż o 30%, czyli innymi słowy: 130% WPBU > SP > 101% WPBU.
SP nie może być wyższa niż 130% WPBU. Niemieckie prawo honoruje to, że poszkodowany nie zawsze chce się pogodzić ze sprzedażą swojego rozbitka (bo np. posiada on wartość sentymentalną) i nabyciem porównywalnego pojazdu sprzed wypadku. Dlatego koszty naprawy mogą przewyższyć do 30% wartość porównywalnego pojazdu bez wypadku.
Oczywiście zawsze możesz kupić sobie Porsche, nie musi to być kolejny Fiat 500! 🙂 Chodzi o to, że odszkodowanie ma Ci umożliwić kupno podobnego pojazdu bez wypadku, a nie wzbogacić Cię. Jeżeli stoisz dobrze finansowo, to możesz oczywiście dołożyć trochę grosza do uzyskanego odszkodowania i przesiąść się z Fiata 500 do wymarzonego Porsche, tyle że nie możesz liczyć na pomoc w tym zakresie ze strony ubezpieczyciela OC sprawcy 🙂
Praktyczne wskazówki:
Z tymi sześcioma miesiącami chodzi o to, że w scenariuszu nr 1 najsensowniejszą decyzją poszkodowanego jest sprzedanie samochodu, a nie naprawianie go (przy tym prawie zawsze koszty naprawy są tu wyższe od NNPP). Jeżeli jednak decydujesz się na naprawę (i chcesz tym samym więcej pieniędzy od ubezpieczyciela), to po to, żeby dalej jeździć tym samochodem, i dlatego wymyślono te kilka miesięcy jako przesłankę przemawiającą za Twoją wolą zatrzymania pojazdu. Po upływie tych sześciu miesięcy możesz zrobić z autem, co dusza zapragnie, w tym sprzedać go „bezkarnie”.
SP (= KN + UWP) jest niższa niż WPBU, ale wyższa niż NNPP, SP nie może tutaj przekroczyć 100% WPBU.
Praktyczne wskazówki:
Jeżeli sprzedasz samochód w tej konstelacji przed upływem tych sześciu miesięcy, a nie wykazałeś faktycznej wysokości KN, dostaniesz tylko NNPP; jeżeli pokażesz fakturę na wykonaną naprawę i sprzedasz przed upływem sześciu miesięcy, dostaniesz SP do max. WPBU.
Jeżeli naprawisz pojazd w całości i według wytycznych biegłego, dostaniesz pełne SP do max. WPBU. Na te sześć miesięcy tutaj nie musisz zwracać uwagi.
SP (= KN + UWP) jest niższa niż NNPP
SP jest wyższa niż 130 % WPBU (= ekonomiczna szkoda całkowita)
Oprócz podanych wyżej elementów odszkodowania (scenariuszy) możliwe są jeszcze dalsze roszczenia, których możesz się domagać, m.in.:
Jak już wspominałem, to są tylko podstawowe reguły. W zależności od sytuacji, jest jeszcze cały szereg dalszych możliwych roszczeń, a diabeł często tkwi w szczegółach. Dlatego najlepiej zwróć się do prawnika znającego się na rzeczy. Zapraszam 🙂
Uzupełnij wiedzę o te tematy
Bardzo podziwiam wszystkich adwokatów, radców i prawników prowadzących blogi. Wasza pomoc dla obywateli jest nieoceniona, dzięki Wam nie raz w swojej kancelarii słyszałem słowa o tym, jak bardzo takie artykuły potrafią pomóc ludziom. Co specjalizacja, co temat to osobny blog, poruszanych jest milion spraw, wielkie gratulacje.
Dziękuję serdecznie za te miłe słowa 🙂 ale zamiast nas podziwiać – proszę do nas dołączyć 🙂
Fachową i rzetelną pomoc w tym zakresie znajdzie Pan w grupie web-lex, a najlepsze blogi prawnicze na LexMonitorze (o czym wspominałem tutaj: http://wp.me/p3A2Xu-ab).
Pozdrawiam, A.K.
Adwokat w De.wymiguje sie od obowiazkow ktore mu powierzylem.t.z, mialem stluczke autem w de.nie z mojej winybyla policja sprawca przyznal sie dostal mandat nastepnie byl niemiecki zeczoznawca wycenil szkode na 3500e.sprawe powierzylem kancelari tut.po okolo 3mies.ubezpieczalnia wyplacila mi 900e.plus 400e adw.i tyle pytajac adw.co z reszta zbywa mnie minelo 10miesiecy mowiac raz zebym podal nr.karty kredytowej potem zebym dostarczyl umowe sprzedazy auta bo sprzedalem je rozbite etc mieszkam w polsce i musze jezdzic 1000km tylko zeby slyszec to samo co robic.? Dzieki
@tomek: przyczyn dlaczego ubezpieczyciel wypłacił Ci mniejsze odszkodowanie niż szkoda wyceniona przez rzeczoznawcę może być wiele – niestety bez wglądu w akta sprawy mogę tylko zgadywać…
Jeśli prześlesz mi mailem skany / zdjęcia dokumentacji, którą w tej sprawie posiadasz to chętnie odpowiem na Twoje pytanie – zanim jednak to zrobisz, zapoznaj się proszę z informacją zamieszczona w dziale Pomoc prawna – dziękuję 🙂
Pozdrawiam, A.K.
Mam takie pytanie mieszkam w De i tutaj udezylem w sarne mam tail kasco wiec wszystko jest ok byla policja wycena auta zrobiona ale moj przedstawiciel przez dwa miesiace nie kwapil sie zeby zglosic szkode wzial wszytskie papiery i nie zrobil z tym nic sam dopiero po 2 miesiacach zglosilem wszytsko musialem wybrac z policji jeszcze jedno zaswiadczenie i dalej czekam na zwrot kosztow .Pytanie co moge zrobic takiemu delikwentowi z mojej ubezpieczalni ktory olal cala moja sprawe
Witam, jak się rozwinęła Twoja sytuacja? Mam ten sam problem, tyle że mam vollkasko. 23 czerwca uderzylem w sarne, od 28 czerwca moj doradca z ubezpieczalni nie odpisuje mi juz na maile, szkoda została wyceniona i od tamtej pory czekam na termin naprawy. Wyczytalem ze ubezpieczalnia ma do 6 tygodni na naprawe szkody ale nie wiem ile w tym prawdy. Dodam ze słabo u mnie z niemieckim i ciezko mi cokolwiek zalatwic.
Witaj, czy masz może informacje jak wygląda postępowanie w przypadku szkody z vollkasko konkretnie wandalizmu? podczas zabawy na dyskotece w polsce ktoś uszkodził mi wnętrze samochodu, postępowanie prowadzi polska policja i prokuratura pod kątem uszkodzenia mienia, ubezpieczyciel z niemiec konkretnie bgv od 3 miesiecy odmawia wypłaty odszkodowania z powodu braku ” nagrania video oraz dokumentów z policji”… nie mam już siły na nich, od 3 miesiecy nie mam auta, auto nie naprawione, a oni sie migają będe wdzięczny za każda pomoc, pozdrawiam
Witam, podczas cofania w DE uszkodziłem ciężarówka lekko sygnalizator świetlny, przyjechała policja. Spisali notatkę zrobili zdjęcia moich dok. Oraz auta, wystawili mandat na 35€ i powiedzieli że może się ze mną kontaktować ktoś w sprawie pokrycia kosztów za naprawę sygnalizatora, czy mam się przygotować na pokrycie kosztów? Dlaczego ubezpieczenie od auta, naczepy nie może tego pokryć?